Česká pošta chystá od ledna další zdražení a prodej sušenek na přepážkách

Pošta tak postupuje „salámovou metodou“, protože zdražovala už nyní v listopadu. Zřejmě vyhodnotila postupné zdražování jako přijatelnější jak z hlediska veřejnosti, tak politické reprezentace, zejména pak Ministerstva vnitra, které má Českou poštu coby její formální zakladatel v gesci.

V listopadu přitom citelně zdražilo zasílání dopisů i balíků. Poštu ke zdražení prý donutily výrazně zdražující energie a pohonné hmoty a rostoucí platové náklady.

Podobné důvody stojí také za chystaným lednovým zdražením. Obyčejné psaní do 50 gramů hmotnosti a bez prioritizace zdražuje teď od listopadu z 19 na 21 korun, tedy o bezmála 11 procent. Prioritizovaná psaní, tedy ta, která by měla být doručována hned následující pracovní den po dni podání zdraží na 28 korun. Za doporučené psaní do této váhy zaplatíte 59 korun. V lednu by ceny měly stoupnout například u obyčejných nebo doporučených psaní, a to opět řádově o jednotky korun. Zasílání balíků v základní variantě zdražuje od listopadu o deset korun, z 65 na 75 korun, tedy o více než patnáct procent.

Asi aby nám toto zdražování vynahradila, rozhodla se Česká pošta na některých svých pobočkách překvapit zákazníky nabídkou nezvyklého sortimentu. Vedle známek či novin, omalovánek, tužek, losů a knížek, tak budou teď u přepážek pěti vybraných pošt k dostání i potraviny jako sušenky, čokoládové tyčinky nebo limonády. Pokud se tento projekt osvědčí, budou potraviny postupně k dostání i na dalších pobočkách.

Jenže co se právě kamenných poboček týká, tak ty patří k nejztrátovější části služeb České pošty a ta tak zvažuje, že se bude v příštích dvou letech připravovat na to, že by v budoucnu své služby mohla provozovat bez licence ČTÚ na poštovní služby, což jí umožní zbavit se právě ztrátové části businessu. Podle generálního ředitele Romana Knapa to bude mimo jiné znamenat rušení kamenných poboček, které se v současném počtu nevyplatí provozovat. Pošta musí v současnosti na základě licence od provozovat síť nejméně 3200 poboček a to je prý luxus, který nikdo nezaplatí, uvedl generální ředitel. Přitom právě kamenné pobočky jsou pro mnoho lidí a obzvláště seniorů jedinou šancí, jak například poslat zásilku, či si vyzvednout důchod.

Nutno podotknout, že Česká pošta ke konci srpna získala ze státního rozpočtu 4,5 miliardy korun na úhradu čistých nákladů za poskytování základních služeb za roky 2018 až 2020. Úhradu nedávno schválila Evropská komise, která ji do této doby zdržovala. Podnik zároveň požádal o úhradu přes 1,8 miliardy korun za rok 2021. V pátek to uvedl Český telekomunikační úřad ve své monitorovací zprávě.

Neustálým zdražováním, neefektivním hospodařením a špatnou úrovní přepravních služeb se ovšem Česká pošta dostává do situace, kdy je nekonkurenceschopná vůči ostatním přepravcům zásilek, ke kterým ji přecházejí lukrativní zákazníci a zbývají ji tak právě ona ztrátová odvětví. Kdyby se manažeři České pošty zaměřili více na vyřešení těchto problémů místo na prodej limonád, možná by nemusel tento státní podnik přistupovat k razantnímu omezování poboček a snižování dostupnosti služeb nejzranitelnějším skupinám obyvatel.

Česká pošta se tak stává možná jediným podnikem, který má monopol, mohl by tak generovat obrovské zisky a místo toho generuje obrovské ztráty.

CENZURA Donald Trump Drahé energie Ekonomika Elon Musk Energetická krize EU EU parlament finance Francie Generál Pavel GREEN DEAL ideologie imigrace Islám Jana Marková Joe Biden Komentář Korupce LGBT Maďarsko migranti Ministerstvo vnitra Multikulturalismus Názor Německo ODS Petr Fiala Politika Polsko Prezidentské volby 2023 pětikoalice Rusko Slovensko Twitter Ukrajina USA Velká Británie Vláda ČR Volby do Kongresu 2022 Válka na Ukrajině Vít Rakušan Zdražování ČEZ Čína

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *