Evropská komise chce zavést přísnější emisní limity. Reálně hrozí konec spalovacích motorů

Evropská komise navrhla přísnější emisní limity pro nové osobní i nákladní automobily, které mají proti dnešním standardům dále ještě razantněji snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Norma Euro 7 sladí limity pro benzinová a dieselová auta a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Pokud návrh schválí členské státy a Evropský parlament, měla by pravidla pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později.

Velmi varovné zprávy přicházejí hlavně z Německa, ve kterém je automobilový průmysl průmyslovou dominantou stejně jako v České republice. Euro 7 přinese nejnáročnější emisní předpisy pro nové automobily a může znamenat konec benzínových a naftových motorů i úprk výrobců z Evropy. V řadě zemí by to znamenalo obrovské propouštění a ekonomický pád.

Experti Evropské unie pracují na emisní normě Euro 7, která by měla začít platit už v roce 2025 a výrazně ovlivní budoucnost evropského automobilového průmyslu. Výrobci se jí předem děsí a podle mnohých jsou dosud známé podmínky nové normy nesplnitelné.

Podle zprávy poradní skupiny EU, která unikla do německých médií, by měl povolený limit pro emise oxidu dusíku klesnout na 30 mikrogramů na kilometr (ze současných 80 mg/km pro naftu a 60 mg/km pro benzín).

„Musíme být v požadavcích odvážní, ale také musíme dávat pozor na to, co je technicky možné. Nesmíme ztratit automobilový průmysl v Evropě,“ varoval Evropskou komisi před příliš tvrdými předpisy německý ministr dopravy Andreas Scheuer.

Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu v České republice Bohdana Wojnara dostalo celé odvětví v souvislosti s pandemií koronaviru tak tvrdou ránu, že další by mohla být zničující. I on tak před příliš přísnými limity varoval. „Když už v té lodi automobilového průmyslu je tolik děr, tak zdravý lidský rozum by velel nenavrtávat tam další. Na prosperitě autoprůmyslu je v Evropě závislých 14 milionů pracovních míst a šest procent HDP,“ podotkl.

Automobilky tvrdí, že Euro 7 může znamenat konec spalovacích motorů. Navrhovaný limit pro NOx 30 mg/km odpovídá tomu, co jsou dnes vůbec přenosná měřicí zařízení schopna změřit – chybová tolerance je u nich 34,4 mg/km. V další fázi by dokonce povolený limit měl klesnout až na 10 mg/km. Emise oxidu uhelnatého (CO) mají nové normy srazit z 1000 nebo 500 mg na 300 nebo 100 mg.

Německá asociace automobilového průmyslu (VDA) tvrdí, že to je absolutně nereálné. Odborníci z automobilového průmyslu dokonce mluví o vyhlášení války, píše německý Auto Bild. „Evropská komise chce stanovit, že v budoucnu bude muset vozidlo jezdit v podstatě bez emisí za každé jízdní situace – ať už s přívěsem do kopce nebo v pomalém městském provozu. To je technicky nemožné, a každý to ví,“ nešetří kritikou šéfka VDA Hildegarda Müller.

„Museli bychom upravit řídicí jednotky motorů, takže by jejich reakce působily, jako by spolykaly prášky na spaní. Také bychom se museli zbavit manuálních převodovek, abychom dokázali přesně načasovat každé přeřazení,“ popsal anonymně jeden z inženýrů Volkswagenu pro portál Autonews Europe.

Renomovaný automobilový expert, univerzitní profesor Ferdinand Dudenhöffer věří, že automobilky zvýšené náklady na výrobu spojené s přísnějšími emisními normami zvládnou. „Myslím, že mluvíme maximálně o 1000 eur na auto,“ míní. Podobně podle něj výrobci „křičeli“ i v době, kdy do povinné výbavy moderních dieselových přibyly filtry pevných částic. „Tehdy také varovali před obrovskými dodatečnými náklady a dnes takový díl stojí 200 eur navíc při výrobě jednoho vozidla,“ podotýká Dudenhöffer.

Jenže automobilky nemluví jen o vícenákladech. Mluví rovnou o konci spalovacích motorů, protože prý po roce 2025 nebudou schopny podle norem v Evropě homologovat jiné auto než čistě elektrické. Varoval před tím například šéf podnikové rady BMW Manfred Schoch. Upozornil, že by to znamenalo obrovský zásah do výroby a celého autoprůmyslu. „Zažijeme takovou nezaměstnanost, jaká nebyla nikdy předtím. Pokud budou politici tlačit na pilu čeká nás velmi temné období,“ uvedl. Brusel si podle něj neuvědomuje širší souvislosti a následky tak drastických omezení.

Pokud by norma Euro 7 skutečně prošla podle současného návrhu, budou muset všechna nová auta plnit předepsané limity v reálném provozu za jakýchkoliv podmínek – za každého počasí, po studeném startu, po sešlápnutí plynu, při jízdě s připojeným vozíkem, přívěsem nebo střešním boxem či nosičem kol i v jakékoliv nadmořské výšce do 2000 metrů nad mořem.

CENZURA Donald Trump Drahé energie Elon Musk Energetická krize EU Francie GREEN DEAL ideologie imigrace Joe Biden Korupce LGBT Maďarsko Multikulturalismus Názor Německo Petr Fiala Politika Prezidentské volby 2023 pětikoalice Slovensko Twitter Ukrajina USA Velká Británie Vláda ČR Volby do Kongresu 2022 Válka na Ukrajině Čína



Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *